Odmiana rzeczownika typu dzień - język rosyjski
Rzeczownik день jest przykładem rzeczownika rodzaju męskiego z II deklinacji, zakończonego miękkim znakiem. Tego typu rzeczownik będzie się odmieniał w odmianie miękkotematowej, ponieważ znak miękki zmiękcza poprzednią spółgłoskę. Pełna odmiana poniżej:
| przypadek | l. p. | l. mn. |
| M. | день | дни |
| D. | дня | дней |
| C. | дню | дням |
| B. | день | дни |
| N. | днём | днями |
| Msc. | дне | днях |
Wszystkie rzeczowniki tego typu, oznaczające rzeczowniki nieżywotne, będą się tak odmieniały. Jeśli akcent pada na koniec wyrazu, wówczas narzędnik liczby pojedynczej będzie miał końcówkę -ём, jak w odmianie rzeczownika dzień.
Rzeczowniki żywotne mają z kolei końcówki biernika będą takie same, jak dopełniacza:
| przypadek | l. p. | l. mn. |
| M. | учитель | учителя |
| D. (!) |
учителя | учителей |
| C. | учителю | учителям |
| B. (!) |
учителя | учителей |
| N. | учителем | учителями |
| Msc. | учителе | о учителях |
Popatrz, jak rzeczownik żywotny będzie się odmieniał w liczbie pojedynczej w zdaniach:
| pytanie przypadku | zdanie z użyciem rzeczownika nauczyciel | tłumaczenie |
| кто | Это наш учитель. | To jest nasz nauczyciel. |
| кого | Сегодня не было нашего учителя. | Dzisiaj nie było naszego nauczyciela. |
| кому | Мы пишем нашему учителю. | My piszemy do naszego nauczyciela. |
| на кого | Аня похожа на нашего учителя | Ania jest podobna do naszego nauczyciela. |
| с кем | Мы идём с нашим учителем | My idziemy z naszym nauczycielem. |
| о ком | Мы думаем о нашем учителе. | My myślimy o naszym nauczycielu. |
Pytania przypadków są równocześnie dla nas podpowiedzią, w jakim przypadku należy użyć rzeczownika w zdaniu.
Zobacz jak to wygląda w języku polskim. Aby prawidłowo odmienić rzeczownik w przykładzie: W szkole nie było (nauczyciel) zadajemy pomocnicze pytanie z przypadku i otrzymujemy: Kogo dziś nie było? Nauczyciela. Tak samo postępujemy w języku rosyjskim:)