Określanie wieku po rosyjsku
W języku rosyjskim pytanie o wiek zadajemy w następujący sposób:
Сколько тебе лет? | Ile masz lat? |
Podobnie pytamy o wiek innych osób. Wtedy zamiast zaimka osobowego ty, używasz imienia tej osoby w odpowiedniej formie. Spójrz na przykłady:
Сколько лет Ане? | Ile lat ma Ania? |
Сколько лет Пётру? | Ile lat ma Piotr? |
Użyte w tej konstrukcji imiona są w celowniku (celownik odpowiada na pytania komu? czemu?). Imiona żeńskie zakończone na -я, jak Ania, mają w tej konstrukcji najczęściej końcówkę -е (Ане), a męskie, na przykład Piotr, które zakończone są na spółgłoskę, mają końcówkę -у (Пётру).
Jest to pewne utrudnienie, ponieważ w języku polskim ani zaimka ani imienia nie musimy odmieniać. Popatrz na tabelkę powyżej
i zwróć uwagę na różnice. Chcesz poprawnie zadawać to pytanie, zaprzyjaźnij się z celownikiem. Odmiana zaimków i imion podana jest w tej lekcji w zakładce celownik zaimków.
Zadaliśmy już pytanie ile ktoś ma lat. Teraz dowiemy się jak prawidłowo na to pytanie odpowiedzieć.
W języku polskim, kiedy ktoś mówi, że ma więcej niż pięć lat, używa słowa lat, kiedy dziecko ma roczek, używamy słowa rok,
a kiedy dwa, trzy lub cztery, wówczas lata. W języku rosyjskim jest podobnie. Przykłady połączeń liczebnika ze słowem lat poniżej w tabelce:
год | 1, 21, 31 itp. - rok |
года | 2, 3, 4, 22, 23, 24 itp. - lata |
лет | 5-20, 30, 40 itp. - lat |
Zasada jest taka: jeżeli ktoś podaje swój wiek i jest to 1 rok, 21 lat, 31 lat, to w języku rosyjskim używa słowa год. Kiedy podany liczebnik zakończony jast na 2, 3, 4, to używamy słowa года. Pełne lata, czyli od 5 - 20, 30 itp, wówczas następuje po nim słowo лет.
I jeszcze na sam koniec przykładowe zdania z użyciem liczebników. Odpowiedzi na pytania o wiek mogą być następujące:
Моему сыну один год. | Mój syn ma rok. |
Ане двадцать два года. | Ania ma 22 lata. |
Пётру тридцать один год. | Piotrek ma 31 lat. |
Родителям сорок лет. | Rodzice mają po 40 lat. |
Podsumujmy:
W pytaniu o wiek stosujemy konstrukcję сколько кому лет? i używamy w tym pytaniu wyrazu pytającego ile?, następny wyraz jest w celowniku, ostatnia część zdania to słowo lat. Schemat pytania w pierwszej tabelce. W odpowiedzi podajemy wyraz w celowniku (np mi, bratu itp.), następnie jakąś cyfrę lub liczbę i na koniec pasującą do liczebnika formę lat. Prawda, że proste?